استان گیلان


 

معرفی جاذبه های تاریخی - فرهنگی

امامزاده ابراهیم بنای امامزاده ابراهیم در روستای طالقان از توابع شهرستان شفت و در جنوب شرقی آن قرار دارد. امامزاده ابراهیم از بـُقاع مورد احترام اهالی است و وی را فرزند « امام موسی كاظم » (ع) می دانند.

امامزاده هاشم امامزاده هاشم در محلی به همین نام و در 30 كیلومتری جنوب رشت، در جاده رشت – تهران واقع است. بنا به گفته رابینو این بقعه در زمان شاهزاده « منوچهر خان معتمدالدوله » حاكم وقت گیلان به طور گسترده بازسازی شد.

آرامگاه استاد محمد معین دکتر محمد معین فرزند ابوالقاسم و نوه ی معین العلماء در سال 1293 شمسی در شهر رشت متولد شد. وی در سال 1313 ش با اخذ درجه لیسانس از دانشسرای عالی فارغ التحصیل شد و سپس دوره دکتری ادبیات را به اتمام رساند.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی "سلیمانداراب" مدفن میرزا کوچک خان جنگلی است. باز سازی آرامگاه این بزرگمرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران در سال 1360 ش مطرح شد.

معرفی جاذبه های طبیعی

سفیدرود
سفیدرود از استان های کردستان، آذربایجان سرچشمه می گیرد. از استان زنجان می گذرد و در استان گیلان به دریای مازندران می ریزد.

رود آستاراچای
رود آستارا مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان است. کناره های این رودخانه از درختان انبوه و بیشه زارها پوشیده است و جلوه ای زیبا دارد.

کَرگان رود
 این رود بزرگ ترین رودخانۀ ناحیۀ غربی با منطقۀ تالش است. شاخۀ اصلی و میانی این رودخانه از ارتفاع 3000 متری سرچشمه می گیرد و با شاخۀ شمالی در ارتفاع 350 متری به هم می پیوندند. این رود از شهر "هشت پر" می گذرد و پلی بر روی آن است.

شفارود
شفارود دومین رودخانۀ پرآب منطقۀ تالش است. شفارود در مسیر خود جوی بارهای متعدد و کوچک را از دو سو در آغوش می گیرد و با شیبی تند در ناحیۀ "پونل" وارد جلگه می شود.

ماسوله رودخان
این رود از ارتفاعات ماسوله سرچشمه می گیرد و در منطقۀ سرایان به "زیگل" و "لیکوند" تغییر نام می دهد. حداکثر ارتفاع حوزۀ رود ماسوله 3000 متر است. ماسوله رود در "چومثقال" وارد تالاب انزلی می شود.

رود شاخزر
رود شاخزر یا جمعه بازار، که از ارتفاع 3000 متری «مته خانی» سرچشمه می گیرد. در محل ورود به مرداب انزلی "سیادرویشان" نامیده می شود. این رود پیش از رسیدن به مرکز تالاب انزلی، شاخۀ "بهمیر" را در برمی گیرد.

لنگرود رودخان
این رود از ارتفاعات 500 متری جنوب لاهیجان، در حوالی منطقۀ آهندان، سرچشمه می گیرد. این رود با پیمودن یک پیچ بسیار بزرگ به نام "زاکی بر رودخان"، با پیچ و خم های دیگری جادۀ آستانه – لاهیجان را در غرب شهر طی می کند و در امتداد جنوب غربی – شمال شرقی جریان می یابد.

شلمان رود
این رود در محور جادۀ رودسر – لاهیجان نسبتا پرآب است و دو شاخه مهم به نام "تاق ور" از طرف غرب و "شلمان رود" از طرف شرق دارد و در حدود سه کیلومتر پایین تر از شلمان، در یک خم بزرگ به طول 5/2 کیلومتر، "کیارود" به آن می پیوندد و سپس رودخانه با چند پیچ و خم بزرگ و کوچک، به دریای خزر سرازیر می شود.

پل رود

این رود بزرگ ترین رود شرق گیلان است. یکی از شاخه های بزرگ آن "چاک رود" است که در غرب تا ناحیۀ "کلیشم" و "موسی کلایه" در مقابل رستم آباد در مسیر سفیدرود ادامه دارد.


 

 

 

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: